VITEKRIST
Wednesday, May 21, 2008
Andra budet
"Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn."

Enligt Luthers katekes:

Vad är det?

  • Vi skola frukta och älska Gud, så att vi icke bruka hans namn till onda önskningar, svordom, vidskepelse, lögn och bedrägeri, utan åkalla det i all nöd, bedja, tacka och lova.
Frågan är om man kan använda uttryck som söte Jesus eller utrop som, Herre Gud, utan att missbruka Guds namn? I vissa frikyrkokretsar är det i allmänhet inget värdigt sätt att uttrycka sig. Inte ens uttrycket Jösses är där passande. Jösses kommer ursprungligen från ordet Jesus.

I tidningar och TV är svordomar och brott mot andra budordet vanligt. Jag skulle vara mer försiktig att uttrycka mig så om jag vore reporter. De vet inte hur många läsare eller tittare som byter kanal när ovårdat språk används.

Relaterat:
Söte jesus, Tavelkludd såldes för 240 millar
Andra budet posted by Vitekrist @ 4:18 AM  
0 Comments:

Post a Comment

<< Home
 
Jag har inte kommit för att sända frid, utan svärd. Matt 10:34
Vitekrist skräckhjälm
Previous Post
Archives
Psaltaren 110

Din makts spira skall Herren utsträcka från Sion, du skall härska mitt ibland dina fiender.

Villigt kommer ditt folk, när du samlar din här. I helig skrud kommer din unga skara framgent inför dig, som daggen kommer ur morgonrodnadens sköte.

Herren har svurit och skall inte ångra sig: Du är en präst till evig tid efter Melki-Sedeks sätt.

Links